Jens Vellev udstiller i Fitness

Fra marts til maj måned har vi fornøjelse af flotte fotoværker af Jens Vellev, som udstiller 10 fotografier fra sine rejser i Mongoliet i 2011 og 2015

(Bemærk, at Fitness - pga den ufrivillige Corona-lockdown, har valgt at fortsætte udstillingen med Jens Vellev's fotoværker sommeren over)

Jens Vellev, Lektor emeritus. Cand.mag. i forhistorisk- og middelalderarkæologi ved Aarhus Universitet, har foretaget arkæologiske udgravninger flere steder i Danmark, Europa og en række arabiske lande. Har desuden rejst i store dele af verden og har siden 1974 drevet Forlaget Hikuin med arkæologiske og kulturhistoriske udgivelser.

Jens har altid fotograferet meget og fotoværker fra hans rejser i Oman, Nepal og Burma har tidligere været vist på væggene i Højbjerg-Lyseng Foreningsfitness

Om sine rejser til Monogliet fortæller Jens:

" Min interesse for det fjerntliggende land startede allerede, da jeg som teenager læste de spændende rejseberetninger, som var udgivet i 1930’erne af nogle unge opdagelsesrejsende, der i 1920’erne slog sig ned på en frodig slette i det nordlige Mongoliet for at grundlægge et mønsterlandbrug. Initiativtageren var lægen Carl Krebs (1889-1971). Han havde under og efter 1. verdenskrig af Røde Kors været udsendt til at hjælpe i det krigshærgede og sygdomsplagede Rusland og Sibirien. På en tur på hesteryg fra Sibirien tog han gennem Mongoliet til Kina. På den ensomme ekspedition gjorde han holdt på en frugtbar slette Bulgun Tal (Zobelsletten). Her ville han tilbage til.
Hjemme i Danmark samlede han 5 unge venner, som ville med til Bulgun Tal, og i 1923 drog de med skib til Kina, hvorfra de med en stor karavane drog den lange vej nordpå. Først gennem en port i den Kinesiske Mur og derefter ad uvejsomt terræn til deres kommende paradis. Asien var på den tid udsat for en dramatisk politisk omvæltning. De fleste af deltagerne rejste hjem igen efter kortere eller længere ophold, Carl blev der helt til 1936, da han med kort varsel af det kommunistiske styre blev udvist. Efter hjemkomsten skrev han i 1937 en rejseberetning En dansker i Mongoliet. Den vide Verden og Den grønne Skov. Forinden havde en af de andre deltagere Henning Haslund-Christensen allerede i 1932 skrevet sin beretning Jabonah. Haslund, der allerede 1925 tog fra danskerkolonien ud på nye eventyr i Asien, var en fremragende forfatter, og hans bog udkom i mange oplag – også i udlandet.

Jeg havde allerede på en længere rejse 1970 i Sydøstasien søgt at komme ind i Mongoliet. Det var på grund af de politiske forhold helt umuligt. Landet var stort set lukket for besøgende. Dette ændrede sig i 1990. Tiden gik, og i 2011 tog jeg med en mindre gruppe på tur til det forjættede land. Vi rejste rundt med japanske firehjulstrukne biler. Vi boede ofte hos nomaderne i de traditionelle filttelte. Et af besøgsstederne var naturligvis Bulgun Tal. På stedet var der i 1920’erne grundlagt en mindre by Erdenebulgan med kontorer til at administrere området. Vi ville se, om der var spor efter den danske bosættelse. Alle gamle bygninger var naturligvis borte, men ved floden fandt vi rester af et med teglsten brolagt gulv. De lokale beboere mente, at vi havde lokaliseret stedet. I byen afholdt man netop i dagene for vores besøg den traditionelle århundrede gamle Nadam-festival, hvor der kæmpes i forskellige sportsgrene: Brydning, hestevæddeløb og bueskydning.

I 2015 arrangerede Dansk Mongolsk Selskab en ekspedition til landet. Vi havde i selskabet besluttet at opsætte en mindesten på stedet, hvor den danske bosættelse havde fundet sted, Den 1. september 2015 kunne vi afsløre monumentet med tekst på både dansk og mongolsk, der medtog navnene på de seks unge pionerer"

For yderligere om rejsen til Mongoliet se: Mongoliet, folder
(folderen er også at finde i Fitness lokalet eller du kan få den tilsendt ved henvendelse til foreningen)

Fotografierne kan købes - kontakt: kunstudvalg@hoejbjerg-lyseng-foreningsfitness.dk